Dagritme bij Baby's

Dagritme bij kinderen
Ritme en structuur zijn belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van je kind. De meeste kindjes houden ook van regelmaat en rust. Hiermee wordt bedoeld dat je een ritme kunt ontwikkelen met gewoonten die je baby kan gaan herkennen. Met dit ritme kun je inspelen op de behoeften van je kind. Behoeften van je kind zijn bijvoorbeeld eten, slapen en aandacht krijgen. Een ritme betekent niet dat elke dag er precies hetzelfde moet uitzien.

Een voorbeeld van een ritme kan zijn: slapen → voeden → verzorgen → spelen → knuffelen → spelen in de box → slapen → enzovoort…

De drie R’s: Rust, Reinheid en Regelmaat
Rust:
Met voldoende rust en slaap kan een baby indrukken verwerken. Op deze manier kan hij zich goed ontwikkelen en gezond opgroeien

Reinheid:
Een opgeruimde en schone omgeving bevordert de gezondheid van je baby. Een babyproof leefgedeelte waar de baby kan kruipen en spelen is belangrijk. Hierbij speelt veiligheid ook een rol.

Regelmaat:
Baby’s houden van herhaling. Hierdoor weten ze wat er van hen verwacht wordt. Voor de baby is alles nieuw, dus ervaart hij iedere dag weer iets nieuws door wat hij hoort, ziet, ruikt of voelt. Daarom is het fijn om regelmaat in de dag aan te brengen.

Iconen agenda website Babytijd Iconen agenda website Dreumestijd Iconen agenda website Dreumestijd Iconen agenda website Babytijd
Doorzetten en volhouden

Wanneer je van plan bent iets in de aanpak van je kindje te veranderen, is het goed om te weten dat dit doorzettingsvermogen vereist. Het duurt namelijk gemiddeld twee weken voordat je kindje gewend is aan een nieuw ritme of een nieuwe methode.

Probeer je bijvoorbeeld sinds een week om je kindje in een eigen kamer te laten slapen, maar blijft hij huilen? Probeer dan nog een paar dagen vol te houden en zet door! Grote kans dat het over een week wel gelukt is!

Het vraagt dus veel geduld en inspanning om over te gaan op een nieuwe aanpak. Het is daarom niet alleen van belang dat je er zelf 100% achter staat, maar ook dat je het juiste moment kiest om over te gaan op een andere aanpak. Heb je het hartstikke druk op je werk of spelen er momenteel andere dingen in leven die je energie opslokken, dan is het fijner om de nieuwe aanpak nog even uit te stellen.

Dit onderwerp en veel andere onderwerpen die met kinderen te maken hebben komen aan bod tijdens onze cursussen. Heb je iets aan deze informatie gehad? Bekijk dan eens ons cursusaanbod en kom erachter welke cursus bij jou past!

Voor informatie en aanmelding
Twinkeltje Opvoedondersteuning
Telefoon: (010) 4115043
E-mail: twinkeltje@vanveldhuizenstichting.nl

Cursusaanbod Bekijk de agenda

Twinkeltje Opvoedondersteuning is onderdeel van Van Veldhuizen Stichting

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.